Zo creëer je betrokkenheid tijdens jouw online event

Afwezige blikken tijdens een online meeting, een pijnlijke stilte als er een vraag wordt gesteld of bezoekers die na de pauze afhaken. Allemaal veelvoorkomende scenario’s bij een online evenement. Online de aandacht vasthouden is zo makkelijk nog niet. Het blijkt dat mensen tijdens een virtuele meeting slechts een aandachtsspanne van tien minuten hebben. Hoe zorg jij ervoor dat bezoekers bij jouw evenement op het puntje van hun stoel zitten?

Beleving: dát is waar het om draait. De deelnemers meenemen in jouw verhaal. Inspireren, verbinden en samen een doel bereiken. Bijvoorbeeld door onverwachte content en interactie, met elkaar en met de host. Hoe maak je van jouw online event een echte belevenis?

Betrek jouw publiek tijdens het online evenement

Jouw publiek zit thuis. Verspreid door heel Nederland. Iedereen vanuit een eigen omgeving, iedereen met hun eigen afleidingen. Ondertussen vertel jij een verhaal via een online kanaal: online is het een extra uitdaging om je publiek aan te spreken en verbinding met hen te creëren. Het is belangrijk dat het publiek – ondanks de afstand – bij het verhaal wordt betrokken. Stel vragen en nodig luisteraars uit om input te leveren. 

Storytelling: een event met een verhaal

Een sterk verhaal trekt de aandacht en maakt impact. Het geeft je de mogelijkheid om een boodschap over te brengen met enthousiasme. Het geeft structuur aan je verhaal én de luisteraars kunnen zich beter identificeren met jouw verhaal. Hoe je een verhaal vertelt? Simpel gezegd: het heeft een begin, midden en een eind. Het brengt gebeurtenissen met elkaar in verband, is authentiek en persoonlijk. En roept emoties op. 

Creëer interactie

Wanneer er veel mensen aanwezig zijn bij een online event zijn ze vaak erg anoniem. Grote kans dat ze tijdens jouw praatje lekker achterover leunen en ondertussen hun mail bijwerken. Iets wat je natuurlijk liever niet hebt. Er zijn verschillende manieren om interactie te creëren met jouw publiek waardoor relaxen er niet bij zit. Een manier is om door middel van de chatfunctie een gesprek op gang te brengen: nodig ze bijvoorbeeld uit om vragen, opmerkingen of adviezen achter te laten in de chat. Een spreker kan hier dan live op in gaan en zo spring je goed in op de wensen en behoeften van het publiek. Ook een poll of Q&A is een leuke manier om je publiek te betrekken: stel het publiek een vraag en laat ze stemmen. 

Een andere manier is het faciliteren van break-out-rooms. Dit is een tijdelijke chat kamer waar deelnemers met een kleine groep het gesprek aangaan. Laat jouw publiek onderling met elkaar brainstormen, netwerken of discussiëren. 

Voeg een spelelement toe

Een laatste manier om de betrokkenheid van je publiek te vergroten is het toevoegen van spelelementen. Dit is een laagdrempelige manier om de interactie aan te gaan en het maakt een online event een stuk leuker. Gamification is een erg effectieve communicatiestrategie en creëert verbinding. Wij bieden een aantal spellen aan als toevoeging op jouw online programma, zoals een volledig verzorgde online bingo, een hilarische thuiswerkquiz, of een muziekbingo vol met guilty pleasures

De opties voor een online event zijn bij StudioHonig oneindig. Van het opnemen van een training voor een green screen, tot een grote televisiestudio met discussies en interviews. Op het Honigcomplex hebben we meerdere studio’s voor online events. Iedere ruimte heeft zijn eigen uitstraling, grootte en mogelijkheden. En wist je al dat wij met onze mobiele regieset ook naar jou toe kunnen komen? De kwaliteit van StudioHonig, maar dan op locatie. 

Dus, waar wacht je nog op? Neem contact met ons op voor jouw volgende online event.

Menu
WordPress Cookie Notice by Real Cookie Banner