Praktische zaken

Om een goede livestream te maken is er heel wat voorbereiding nodig, niet alleen technisch en logistiek, maar ook inhoudelijk. Vandaar dat we enkele punten aanstippen om samen tot een succesvolle productie te komen. We denken graag met je mee en kunnen ook volledige concepten ontwikkelen en produceren.

Inhoudelijk

  • Denk goed na over het doel van je livestream: wat wil je uitdragen en wie is je publiek?
  • Met welk format spreek je je publiek het beste toe? Bijvoorbeeld een informele talkshow met veel gasten of juist een college met veel specifieke info?
  • Wat is het beste moment en kanaal om je doelgroep aan te spreken?
  • op welke manier wil je interactie met de kijkers? chat/moderator/polls? Idealiter wordt de chat/interactie met de kijker beheerd door iemand uit jouw organisatie die bekend is met zowel de materie als de inhoud van de stream.
  • Bereid je sprekers en gasten goed voor, wat verwacht je van ze?…En wat niet? Voorkom overlap in de bijdrage van je sprekers.
  • kun je alles laten zien wat je wilt? is het nodig om van te voren al content te maken die je in je livestream wilt uitzenden? Denk hierbij aan visuals, powerpoints, of opgenomen clips en animaties?

Technisch / logistiek

  • Als de inhoud duidelijk is zorgen we voor een technisch plan waarbij alle benodigde faciliteiten zoals belichting, audio en camera’s, maar ook meubilair, branding en decor in kaart worden gebracht.
  • De gewenste media worden vooraf geproduceerd, dit kan variëren van op maat gemaakte lower thirds (titelbalken), tot intro’s, bumpers, quiz/pollelementen of vooraf geschoten videoclips.
  • Voor de uitzending doen we een “doorloop” met alle sprekers en gasten, hierbij testen we alle techniek (camera’s, belichting, microfoons en instarts), en zorgen we ervoor dat iedereen weet op welke posities en momenten ze verwacht worden om hun bijdrage te leveren.
  • Houd rekening met je kleding – zie “wat draag je tijdens een livestream”

Cases

WordPress Cookie Notice by Real Cookie Banner